Jag tror att dom allra flesta mammorna som har facebook har läst om lilla Nova som kvävdes av popcornkärnor. När jag läste inlägget så kändes det som att mitt hjärta gick i tusen bitar. Jag vart så ledsen över att detta lilla barn hade mist livet, och jag vart så ledsen över att hennes föräldrar var tvungen att igenom förlusten av sitt barn. 
På min mosters begravning sa min morfar att ingen förälder ska behöva begrava sitt barn. Och så är det bara. 
 
Jag hade redan innan tänkt att jag ville gå en HLR-kurs men efter att ha läst om Nova så kändes det viktigare än någonsin. Skulle jag kunna försöka förhindra att mitt eller någon annans barn kvävs eller dör så vill jag kunna göra det. 
Så i början av månaden gick jag en kurs i HLR/barnolycksfall som Röda Korset höll i. Kursen var indelad i två tillfällen på totalt sju timmar. Vi gick igenom och praktiserade HLR på barn (dockor) i olika åldrar, olycksfall i hemmet/i trafiken/ute, blödningar, chock, brännskador, andning mm.
Detta var en sån otroligt viktig utbildning, som jag hoppas att jag aldrig kommer att behöva använda mig utav. Men skulle oturen vara framme så hoppas jag att mina nya kunskaper kan göra skillnad. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej